בארץ יש רשתות מזכות רבות. חלקן איכותיות וטובות ולצערנו, יש רוב גדול של רשתות שלא רואות את טובת הזכיין כנגד עיניהן. אז איך להבדיל בין הרשתות?
יש בארץ רשתות מזכות רבות. חלקן "עשו סיבוב על הזכיינים שלהם" הקימו רשת מצליחה, העיפו את הזכיינים וחזרו להיות רשתות בבעלות מלאה על הסניפים, ישנם יזמים שמכרו "זכיונות" ו-5 דקות אחרי, ברחו לזכיינים עם הכסף. אז איך אפשר להיזהר? תקשיבו לשפה שהרשת משתמשת, האם היא רואה בכם הלקוחות? כשותפים לדרך? הדרך הטובה ביותר לבדוק את זה, לראות איך הרשת מגדירה את מערכת היחסים.
תשאלו את הרשת למה היא מתפתחת בתחום הזכיינות. אם התשובה, שהם רוצים להתרחב ומהר, לא בטוח שהרשת תדאג לכם בהמשך הדרך. אם לרשת יש חזון שהיא רוצה להגשים והיא רואה בזכיינות ככלי שמאפשר להגשים את החזון הנ"ל. אז סיכוי גדול יותר שהרשת המזכה החליטה להתפתח בזכיינות מהסיבות הנכונות. עוד טיפ חשוב, תראו האם החזון שהרשת מציגה בפניכם מעניין אתכם? אל תכנסו לרשת שהמטרה והאסטרטגיה שלה לא תואמים את הרצונות שלכם.
חוזקה של רשת מזכה היא ביכולת שלה לדאוג שכל הסניפים יתנהלו ויתנהגו באותה דרך. הרעיון בזכיינות הוא שלא משנה לאיזה סניף אכנס, אקבל בדיוק את אותו דבר. בחנו את שיטת העבודה ברשת, האם ניתן לייצר אחידות או לא? עד כמה הרשת המזכה מסודרת ומאורגנת? האם יש נהלים מסודרים ומדויקים? האם יש שיטת עבודה אחידה שלא משנה מי יתנהל דרכה, הוא יפעל בדיוק באותה הדרך? או ששיטת העבודה משאירה מקום לפרשנות אישית ויכולה להוביל לכך שכל סניף יתנהל אחרת.
למשל: ברשת ארומה, רוב חומרי הגלם והמוצרים מגיעים ממפעל הלוגיסטי, יש ספר נהלים ברור ומדויק ויש להם כלים מיוחדים במטבח שמאפשרים לייצר אחידות בנראות הכריכים. לעומת זאת, ברשתות בתי קפה שמכינות את רוב המזון אצלם בסניף, איכות וגודל המנה עלול להשתנות מטבח לטבח.
כזכיינים חשוב לכם שכל הסניפים יתנהלו באותה דרך משום שאם סניף מסוים לא יתנהל על פי הקריטריונים אז הוא עלול לפגוע במותג הרשתי.
כל רשת מספקת שירותי ניהול, חלקן זה כולל תהליכי הכשרה קצרים בתחילת הדרך ותמיכה פעם בחודש בביקור חטוף. לעומת זאת, יש רשתות שמספקות שירותים רבים יותר, כמו ניהול שירותי הפרסום, אספקת ספקי משנה, הכשרות שוטפות וכד'. רצוי מאד לבדוק מה הרשת מספקת והאם השירותים שהיא מספקת לך, הם השירותים שנדרשים כדי להצליח בסניף שלך.
רשתות מזכות משתדלות שרוב השירותים יינתנו על ידיה אך כמעט בכל רשת יש ספקי משנה וכמובן יש את בעלי הנכס שמהם משכירים את הסניף. רשת שנלחמת למען הזכיינים שלה ודואגת כבר בשלבים הראשונים לספק להם את המחירים הטובים ביותר, דואגת להפחית את עלות השכירות למינימום האפשרי, היא רשת שתדאג לך גם בשעת צרה.
ככל שהרשת יותר פדנטית ואיכותית היא תסנן את הזכיינים שמגיעים אליה. לא הייתם רוצים להתקדם עם רשת שהסטנדרטים שלה נמוכים. הקשיבו לנאמר בשיחה, האם לרשת יש תנאים? האם היא מצפה ממך להתנהל בצורה מסוימת? או שמספיק שיש לכם את הכסף המספק וכבר רוצים להתקדם איתכם? אם יש זכיינים קיימים, רצוי לשוחח איתם ולהבין מהם הנפשות הפועלות? אפשר ללמוד על הרשת על ידי הזכיינים שהיא בחרה להתקדם איתם.
מודל עסקי טוב בתחום הזכיינות הוא מודל שמניב רווחים גם לרשת וגם לזכיינים שלה. כחלק מחשיבה על המודל העסקי, רשתות צריכות לוודא כי המודל "מחזיק מים" והוא יכול לאפשר רווחים הגיוניים לזכיין. נכון, שום דבר אינו וודאי בחיים אבל אפשר לבדוק עד כמה המודל לוקח בחשבון את כל הדברים החשובים. רשת מזכה טובה משקפת לזכיינים שלה גם את היתרונות וגם את החסרונות. היא מבהירה כי המודל הוא תרחיש ומראה לכם מה יכול לקרות בכל שלב בדרך ומה התרחיש הפסימי ומה האופטימי. יותר מכך, היא משקפת בצורה כנה לזכיין את כלל העלויות הצפויות. כדי לוודא שהרשת לא מספרת סיפורים, תשאלו שאלות על המודל, למה זה הסכום שנלקח בחשבון? איך נעשה החישוב במודל? איך הם ידעו לומר שאלו הסכומים שאותו תחום צריכים להגיע? ככל שהרשת תהיה יותר כנה ופתוחה ותסביר בהרחבה על המודל, כך תוכלו להקטין את הסיכון.
הכול מתחיל ונגמר בחיבור אישי. יכול להיות מודל עסקי מוכח ומעולה, יכול להיות שהרווחים הם מטורפים אך אתם מזהים כבר בפגישות הראשוניות כי אתם לא מתחברים לאנשים שאתם אמורים להתנהל איתם מחר בבוקר. אם זה המצב, אל תתפתו להיכנס לזכיינות. מערכת היחסים בין הרשת לזכיינים היא חשובה ביותר, אתם תהיו בקשרים הדוקים איתם וכדאי מאד שאלו יהיו אנשים שאתם רוצים להיות איתם בקשר ונעים לכם לשוחח איתם.
מעניין אתכם להבין אם אנחנו הרשת עבורכם? קבעו איתנו פגישה ונשב ביחד לקפה.
אנחנו מזמינים אתכם
להיות חלק מהמשפחה
ולהנות מהצלחה!